maandag 3 april 2017

dicounters

Vorige week ging ik met een vriendin naar de A.ction, dat is altijd voor mij een winkel van valkuilen. En op een aantal consuminder paginas die ik volg op facebook blijkt dat meer (vooral vrouwen) die valkuilen kennen en ze zelfs uit de weg gaan. Ik vergelijk mijn strijd tegen de overtollige kilos graag met consuminderen, wilskracht of doorzettingsvermogen is daar 1 van. Toch is het ook goed om ook een beetje lief voor jezelf te zijn, als je daar de ruimte voor hebt. Ik bedoel daarmee, als je moet afvallen omdat je een hartaanval hebt gehad, zul jejezelf niet snel een blokje chocola gunnen terwijl ik nu met mijn -48kg mijzelf iedere zaterdag een bord friet gun. Wat ik daarmee wil zeggen... Als je ieder dubbeltje moet omdraaien is er geen budget om een extraatje aan te houden van een euro of vijf. om mijzelf af en toe ook wat te gunnen houd ik een marge bedrag van 5€ aan bij mijn lijstje waar ik aan vasthoud.
Zo ook afgelopen week. Ik had een lijstje gemaakt van wat ik wilde kopen,

archiefdozen
harde borstel
bio zakken voor de gft emmer
notenmelange
schep voor in de tuin
tuinhandschoenen
wiskunde schrift
college blok
bakpapier
ranja
oortelefoons van grundig
klein sausbakje en kwast
koeken
dunschiller
nagelborsteltje
nagelknipper
wasmiddel
koeken
bijenmengsel


als extra kocht ik:

een insectenhotel (€1,99)
dahlia bollen (0,75)
philips lampjes voor in de spotjes in de keuken (€0.99)
kandijkoek (1,19)

Zoals je ziet ben ik binnen mijn marge gebleven. Ik heb getwijfeld om het grote insectenhotel te kopen, maar dat was bijna mijn gehele marge ;-0
Wasmiddel spaar ik momenteel voor de tijd dat ik nog veel meer moet wassen, dat heb ik graag op voorraad. De lampjes waren een buitenkansje uit mijn hoofd kocht ik die anders bij de bouwwinkel en daar zijn ze veel duurder. die wil ik binnenkort ook op voorraad kopen.
Er zijn dingen die je echt goedkoper bij de a,.ction kunt kopen, zoals de schep. Daar betaalde ik €6,95 voor. Bij de w.elkoop in het dorp had ik er €13,99 voor moeten betalen. Waarschijnlijk heeft die ook een langer leven, dat geef ik toe. Maar ik gebruik mijn schep niet heel veel en verwacht als ik er zuinig op ben hij wel een tijdje mee kan gaan. Ik heb de gehele winter bij de kringloop gezien of ik er toevallig eentje kon vinden maar dat is niet gelukt er lag er geen.
Nu hoef ik een half jaar niet naar de a.ction. valkuil was dit keer de peynenburg. ik vind het fijn wat extra aan de kinderen mee te geven bij hun boterhammen. Ik dacht dat het niet duur was, maar kocht vanochtend bij de A.ldi een kandijkoek waar ik heel veel stukken uit kan snijden en in een papieren zakje kan stoppen. De kandijkoek koste bij de A.ldi 0,89 en kan met dun snijden veel stukjes uit snijden.

Bij de L.idl heb ik ook mijn vaste boodschappen lijst. daar doe ik echt de grote boodschappen. Dat doen we nu eens in de drie weken. ik heb deze maand een extra centje en wil echt een wat grotere voorraad aan gaan leggen binnenkort moeten we weer naar de LIDL en wil ik echt wat meer van de houdbare producten meenemen.

bij de a.ldi koop ik agave siroop, dan doen de mannen door de koffie.
Vandaag kocht ik er afgeprijsde slavinken, kauwgom en notenmelange.

Bij de X.enos koop ik volkoren wraps en levensmiddelen die ik echt kan gebruiken en echt goedkoper zijn. In de pakken roosvicee die ik laatst haalde bij de x.enos zitten geen e nummers en ook in de pakjes die ik daar kocht zit geen suiker. Dat zijn dan wel a merken maar afgeprijsd. ik kies dus wel vaak voor in mijn ogen gezond maar probeer dan wel de goedkoopste variant te vinden.
Zo koop ik bouillonblokjes bij de bio winkel en ook het zout en honing koop ik daar.


De B.ig B.azar zit vlakbij mijn ortho in de buurt daar ga ik wel eens sneupen, leuke dingen maar soms nog erg duur. Vandaag heb ik er pleisters gekocht want nodig, en twee zakjes met bijenmengsel die ik eerder niet bij de a.cion van mijn lijstje kon strepen.

Bij de k.ruidvat koop ik in de aanbieding elmex, scheermesjes en soms kadootjes op voorraad.

Wat koop jij bij discounters? En vind jij het moeilijk om de verleidingen van het 'goedkope'te weerstaan?